سفارش تبلیغ
صبا ویژن
سخاوت بى خواستن بخشیدن است ، و آنچه به خواهش بخشند یا از شرم است و یا از بیم سخن زشت شنیدن . [نهج البلاغه]
 
شنبه 92 مهر 27 , ساعت 3:0 صبح

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، محمدرضا دیانی نماینده تولید کنندگان در پاسخ به پرسش خبرنگار حاضر در جلسه مبنی بر اینکه چه زمانی نرخ سود بانکی کاهش و بین سیستم بانکی و تولید کننده آشتی برقرار می‌شود، گفت: معتقدم بحث کاهش نرخ سپرده‌های بانکی نباید مطرح شود و عده‌ای دنبال افزایش نرخ سپرده‌ها هستند، اما دولت فعلی که اسمش را تدبیر و امید گذاشته، باید در این زمینه تدبیر کند. زیرا قبل از بحث افزایش نرخ سپرده باید اصلاح نظام بانکی و پولی انجام شود.

وی افزود:‌مسائلی وجود دارد که هم تولید کننده هم سپرده‌گذار متضرر می‌‌شوند و در عوض سهامداران بانک‌ها سود می‌برند و وقتی به بانک‌ها می‌گوییم چرا نرخ سود را پایین نمی‌آورید، می‌گوید در مقابل سهامداران بانک باید پاسخگو باشم مگر من تولید کننده نباید در مقابل سهامداران کارخانه پاسخگو باشم‌.

وی افزود: باید دولت در شبکه بانکی نظارت داشته باشد و کنترل نرخ تورم انجام شود و پس از آن نرخ سپرده و نرخ تورم یکسان شوند. همچنین مظاهری در مورد سوال یکی از حاضران در مناظره مبنی بر اینکه چرا با آزادسازی نرخ سود در زمان ریاست بر بانک مرکزی مخالف بوده است، گفت: تولید کنندگان اگر نقدینگی و سرمایه در گردش دریافت نکنند باید واحد تولیدی خود را تعطیل کنند بنابر این آنها مجبورند، اگر برای تامین سرمایه در گردش نتوانستند از منابع 27 درصدی بانک دولتی استفاده کنند از منابع با نرخ 35 درصدی بانک خصوصی استفاده می‌کنند تا واحد تولیدی از بین نرود و نمیرد.

مظاهری گفت: تولید کنندگان این سرمایه در گردش گرانقیمت را دریافت می‌کنند و پس از آن دنبال استمهال و مهلت خواستن وام می‌گردند که این امر در تولیدکنندگان یک امر جاری است.

وی تاکید کرد: در زمانی که نرخ تورم 26 درصد بود نمی‌توانستیم به صورت دستوری نرخ سود بانکی را به 9 درصد برسانیم و این امر غیرقابل قبول بود اما امروز شرایط فرق می‌کند و دولت تدبیر و امید بر سر کار است.

وی گفت: همان گونه که آقای روحانی رئیس‌جمهور گفته‌اند این دولت منابع بانک‌ها را منابع خود نمی‌داند و استقلال بانک مرکزی را قبول دارد ولی در آن زمان که من رئیس بانک مرکزی بودم کاهش نرخ سود غیرعملی بود.

وی تاکید کرد: شرایط آن زمان با الان تفاوت داشت و از طرفی تصمیماتی در دولت گرفته می‌شد که آن شرایط را تشدید می‌کرد و من هم نتوانستم کاهش سود بانکی را اجرا کنم چون قابل اجرا نبود  و اجرا نکردم.



لیست کل یادداشت های این وبلاگ