سفارش تبلیغ
صبا ویژن
روز قیامت سه تن شفاعت می کنند : پیامبران، سپس دانشمندان و پس از آن شهیدان . [پیامبر خدا صلی الله علیه و آله]
 
پنج شنبه 91 شهریور 16 , ساعت 6:18 عصر

سازمان جهاد کشاورزی، مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان گلستان با همکاری مرکز تحقیقات ابریشم کشور، برای احداث خزانه ژنتیکی ارقام پرتولید درخت توت و بانک ژن کرم ابریشم در استان گلستان تفاهم‌نامه همکاری مشترک امضا کردند.

 

به گزارش سرویس علمی ایسنا، این تفاهم‌نامه بین رؤسای سازمان جهاد کشاورزی و مرکز تحقیقات کشاوزی و منابع طبیعی استان گلستان، با هدف فراهم کردن بستر توسعه نوغانداری و تولیدات مرتبط با آن در استان گلستان، امضاء و مبادله شد.

 

بر اساس آمارهای موجود، استان گلستان به ترتیب 22، 16 و 21 درصد نخ ابریشم، پیله خشک و پیله تر کشور را تولید می‌کند. علاوه بر آن با قرار گرفتن در کمربند میانی فعالیتهای نوغانداری در استان‌های شمالی و شمال شرقی، در مقایسه با سایر مناطق نوغان خیز کشور از برتری نسبی جهت احداث خزانه ژنتیکی درختان توت و بانک ژن کرم ابریشم برخوردار است.

 

هدف از امضای این تفاهم نامه، توسعه همکاری‌های علمی، فنی، آموزشی و پژوهشی ما بین ارگان‌های امضا کننده و آشنایی بیشتر با علوم و فنون روز صنعت نوغانداری به منظور شناخت و پاسخگویی به نیازهای متقابل مرکز تحقیقات ابریشم کشور، مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی و سازمان جهاد کشاورزی استان گلستان جهت بهبود و افزایش کمی و کیفی تولیدات ابریشمی این استان ذکر شده است.

 

زمان اجرای این تفاهم‌نامه از تاریخ امضا و مدت آن نامحدود است. «ایجاد کلکسیون ذخایر ژنتیکی درخت توت، بانک ژن کرم ابریشم و توسعه توتستان‌های استان»، «حمایت از تحقیقات کاربردی در قالب اجرای طرحها و پروژه‌های تحقیقاتی مرتبط با کرم ابریشم و درخت توت جهت پاسخگویی به نیازهای بخش، سازمان و بهره برداران منطقه»، «امکان استفاده از فضاها و عرصه‌های آموزشی و پژوهشی طرفین (ایستگاه، مزارع، آزمایشگاه‌ها و تأسیسات) جهت اجرای دوره‌های آموزشی مشترک و انجام بازدیدهای علمی کارشناسان و بهره برداران»، «انتقال دانش فنی بین سه دستگاه و همکاری در جهت بومی سازی فناوری‌های مرتبط با تحقیقات ابریشم و ارسال نتایج و یافته‌های تحقیقاتی برای سازمان جهاد کشاورزی استان» و «انجام تمهیدات لازم برای تقویت پایه علمی و تجربی کارشناسان و تکنسین‌های سازمان جهاد کشاورزی و مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان گلستان» برخی از مهمترین مفاد این تفاهم‌نامه هستند.

 

برابر این تفاهم‌نامه تأمین هزینه‌های مرتبط با انجام مفاد این تفاهم‌نامه بر اساس ضوابط و مقررات مالی به عهده سازمان جهاد کشاورزی استان گلستان و تأمین بیش از 110 نوع مختلف کرم ابریشم و ارقام پرمحصول توت در عهده مرکز تحقیقات کرم ابریشم کشور است که با مساعدت سازمان جهاد کشاورزی استان گلستان در خصوص تأمین اعتبارات تملکی و هزینه‌ای مورد نیاز برای احداث توتستان نمونه و سالن‌های پرورش کرم ابریشم قابل اجرا خواهد بود.



لیست کل یادداشت های این وبلاگ